Szukaj
Chiptuning
image

Chiptuning w TuneFORCE w Poznaniu

Chiptuning to elektroniczny tuning samochodowy, polegający na modyfikacji programu sterującego pracą silnika w taki sposób, aby poddawany zabiegowi pojazd miał większą moc i moment obrotowy. Nasz salon TuneFORCE w Poznaniu świadczy profesjonalne usługi  z zakresu tuningu elektronicznego oraz mechanicznego. Chiptuning swoją nazwę zaczerpnał od tzw. chipa, czyli pamięci w której był zapisany program w sterowniku silnika. W dawnych czasach "chip" trzeba było wylutować i programować na stole specjalnym programatorem. Technologia poszła do przodu, sterowniki silnika oparte są na nawet 32 bitowych procesorach i cała zabawa wygląda już nieco inaczej ale stara nazwa pozostała. Dzisiejesze sterowniki i ich oprogramowanie są bardzo skomplikowane, w celu prawidłowego zmodyfikowania takiego programu niezbęde jest podpieranie sie odpowiednimi, fabrycznymi plikami kalibracyjnym, dzięki którym można prawidłowo ustawić prace jednostki napędowej...czyli odpowiednio wystroić auto, dlatego u nas w firmie to określenie jest bardziej popularne niż stara nazwa chiptuning. Wszystkie nasze prace prowadzimy w oparciu o testy na obciążeniowej hamowni podwoziomej firmy Maha, której producent jest niekwestionowanym liderem w produkcji tego typu urządzeń. 

Chiptuning – tuning elektroniczny

Można powiedzieć, że chiptuning to taka modyfikacja, która optymalizuje pracę silnika, układu dolotowego, wytryskowego i wydechowego, dzięki czemu mieszanka jest dobrana jak najbardziej optymalnie do samochodu. Dzięki chiptuningowi możliwe jest lepsze spalanie w cylindrze, co skutkuje mniejszymi stratami. Stroimy samochody z silnikami diesla (również najnowsze modele takie jak 1.6TDI, BMW Serii Fxx) oraz turbodoładowane silniki benzynowe TSI, TFSI, EcoBoost.

Każdą modyfikację przeprowadzamy indywidualnie dla konkretnego samochodu. Przed przystąpieniem do tuningu elektronicznego, dokładnie sprawdzamy każdy poszczególny samochód. Uwzględniamy stan techniczny pojazdu, ewentualne modyfikacje mechaniczne oraz indywidualne wymagania kierowcy. Na naszej stronie podajemy jedynie tabele z przykładowymi przyrostami mocy i momentu obrotowego, ponieważ każdy silnik dostrajamy indywidualnie. Nawet dwie takie same jednostki napędowe mogą różnić się parametrami do kilku procent. Średni przyrost mocy i momentu obrotowego wynosi około 15-30% mocy wyjściowej.

Przebieg chiptuningu w TuneFORCE w Poznaniu:  

1. Diagnostyka

Pierwszą czynnością jaką wykonujemy to diagnostyka samochodu. Przeprowadza się ją w czasie jazdy próbnej lub podczas pomiarów na hamowni. Oceniamy ogólny stan silnika i podzespołów(turbina, wtryski itp). Jeżeli w czasie testów znajdziemy jakiś problem związany z układem mechanicznym samochodu, do czasu usunięcia usterki nie podejmiemy się przeprogramowania ECU sterownika silnika. Aby poprawnie i bezpiecznie przeprowadzić chiptuning, samochód musi być w pełni sprawny.

2. Pomiar mocy

Po dokonaniu diagnostyki technicznej samochodu, wykonujemy pomiar mocy i momentu obrotowego silnika. Po włączeniu oprogramowania do obsługi hamowni i wpisaniu danych auta oraz Klienta do naszej bazy, dokonujemy pomiaru. Na wybranym biegu silnik zostaje doprowadzony do maksymalnych obrotów, a następnie zostaje wysprzęglony, w celu zmierzenia oporu toczenia na rolkach. Wszystkie dane pomiarów wyświetlane są na monitorze w postaci wykresów.

3. Przeprogramowywanie ECU

Na samym początku należy odczytać wartości pamięci ECU. W zależności od rodzaju zastosowanego sterownika wykonujemy to na kilka różnych sposobów:

  • bezpośrednio odczytujemy wartości za pomocą CMD Flasha (EDC15 po 2000r,EDC16 i pierwsze EDC17)
  • wyjmujemy sterownik ECU z samochodu i odczytujemy wartości za pomocą BDMflash/Boot MODE - bez lutowania, za pomocą specjalnych styków.

Dane z pamięci ECU odczytywane są zawsze za pomocą specjalnego programatora. Po odczytaniu oryginalnego softwaru następuje jego obróbka. Edytujemy poszczególne mapy bitowe, za pomocą specjalnego edytora (WinOLS.) Programy -  oryginalny i zmodyfikowany - zostają zapisane w archiwum, a modyfikacja zostaje wgrana do sterownika silnika, tą samą techniką, dzięki której była odczytana.

4. Ponowny pomiar mocy

Na samym końcu dokonujemy ponownego pomiaru mocy na przeprogramowanym sterowniku. Podczas pomiaru diagnozujemy i logujemy parametry takie jak: dawka paliwa, doładowanie, EGT, AFR itd. Na koniec drukujemy wykres mocy i momentu obrotowego.

Zapraszamy na tuning elektroniczny do naszego warsztatu TuneFORCE w Poznaniu. Nasz salon specjalizuje się w chiptuningu – aktualnie jesteśmy liderem na polskim rynku w branży tuningowej. Wyróżnia nas profesjonalizm oraz pasja do samochodów i sportów motorowych. Wykonujemy usługi z zakresu tuningu elektronicznego oraz mechanicznego. Oferujemy również części i akcesoria tuningowe. Zapraszamy do TuneFORCE w Poznaniu!

Chcesz dowiedzieć się więcej? Zobacz zagrożenia i uwagi związane z chiptuningiem.

 

Szczegóły dotyczące przyrostu mocy i momentu obrotowego znajdują się w KATALOGU ROZWIĄZAŃ


Wszystkie prawa zastrzeżone - TuneForce | Projekt: Grafika WWW | Filtry cząstek stałych | Google+