FAQ - najczęściej zadawane pytania

Co to jest chiptuning?

Chip tuning to w skrócie zmiana lub modyfikacja programu sterującego pracą silnika w sterowniku silnika - electronic control unit(ECU). Poprzez zwiększenie mocy i momentu obrotowego. Auto jest mocniejsze i szybsze często spalając przy tym mniej paliwa. Dzięki prawidłowej modyfikacji oprogramowania, wszystkie parametry, są dobrane w taki sposób żeby wszystkie procesy przebiegały jak najsprawniej z jak najmniejszymi stratami. Nowoczesne komputery sterujące pozwalają na modyfikacje ich oprogramowania bezinwazyjnie, jedynie poprzez podłączenie interfejsu do gniazda diagnostycznego. W starszych sterownikach z nieprogramowalnymi układami pamięci konieczne jest wylutowanie pamięci z ECU, a z kolei najnowsze jednostki poprzez połączenie z portem Jtag.

Co jest lepsze: chiptuning czy BOX?

Bez dwóch zdań najlepszym rozwiązaniem jest indywidualne strojenie(chiptuning) samochodu, ponieważ możemy dużo dokładniej ustawić parametry takie jak ilość paliwa, kąt wtrysku, ciśnienie doładowania, limitery, jeśli jest taka potrzeba ciśnienie na listwie wtryskowej i wiele innych. BOX tuningowy to zewnętrzny sterownik - prosimy go nie mylić z pseudo BOXami dostępnymi za 200zł na portalach aukcyjnych, które tak naprawdę są zwykłym rezystorem! ECU myśli że silnik jest zimny i cały czas wtryskuje większa dawkę paliwa. Profesjonalne BOXy tuningowe, podobnie jak w wypadku chiptuningu dostraja się na hamowni, nie można nimi "regulować" wszystkich parametrów, dlatego osiągi mogą być mniejsze niż przy modyfikacji programu. Urządzenia, które my stosujemy to sprawdzone rozwiązania renomowanych firm, takich jak Burgertuning czy Dimsport.

Jak duże są przyrosty mocy i momentu obrotowego?

Bardzo często dostajemy zapytania o to ile samochód będzie miał mocy po tuningu, najczęściej zadawane są one w takiej formie: "chciałbym dodać 20% mocy, czy jest to możliwe?". Zawsze gramy z klientem w otwarte karty ale nigdy nie określamy przyrostów w procentach ponieważ jest to niewłaściwe podejście do tematu i wprowadza niepotrzebne zamieszanie. Orientacyjny przyrost mocy i momentu w zależności od samochodu i silnika wynosi od 15KM do nawet 60KM oraz o ok 40Nm do ok 150Nm. Wszystko zależy od tego z jakim samochodem pracujemy. W przypadku silników małolitrażowych przyrosty będą z zasady mniejsze niż w przypadku większych motorów V6 czy V8 ale nie jest to regułą. W naszym katalogu przyrostów mocy wszystkie podane paramenty to tylko obliczone przez algorytm strony przyrosty na podstawie wpisanych parametrów seryjnych. W rzeczywistości mogą one znacznie się różnić, tak po prostu budowane są wszystkie strony internetowe. Dlatego najlepiej za każdym razem do nas napisać i zapytać się o możliwości tuningu i orientacyjne przyrosty.

Tuning samochodu na gwarancji?

Chipować czy nie chipowac samochód na gwarancji? Czy ASO wykryje tuning? Czy strace gwarancję?
Te i podobne pytania zadaje nam bardzo wielu klientów, dlatego w skrócie opowiem jak to wszystko wygląda... Każdy użytkownik musi mieć na uwadze, że zawsze istnieje możliwość utraty gwarancji po wykonaniu chiptuningu w samochodzie na gwarancji i w pełni akceptować, że bierze na siebie ryzyko jej utraty. W zależności od marki pojazdu autoryzowane serwisy obsługi mają różny dostęp do różnych parametrów możliwych do odczytania za pomocą serwisowego urządzenia diagnostycznego. W przypadku np. Forda czy Mazdy ASO teoretycznie nie ma możliwości sprawdzenia, czy samochód jest po modyfikacji czy nie. Serwis może to zrobić tylko na dwa sposoby: zawieść auto do tunera, który odczyta program i sprawdzi, czy był przerabiany lub poprzez wykonanie pomiarów na hamowni. Jeśli chodzi o auta z grupy VW(Audi, Skoda, Seat, VW), BMW czy Mercedesa to sprawa ma się trochę inaczej, zwłaszcza w przypadku najnowszych modeli z najwyższej półki. Podczas rutynowej diagnostyki serwisant może połączyć się online z producentem, przesłać odpowiednie logi, odczytane diagnoskopem i w przeciągu kilkunastu sekund otrzyma odpowiedź zwrotną i automatycznie rozpocznie się update software-u i przywracanie ostawień fabrycznych.

Co my oferujemy dla klientów z samochodami na gwarancji?
Wszystko zależy od producenta, jeśli przyjedzie do nas auto, w przypadku którego ASO nic nie znajdzie z reguły robimy modyfikację programową, w innych wypadkach montujemy sterownik zewnętrzny(BOX), który również jest dostrajany podczas pomiarów na hamowni. Skonfigurowane urządzenie klient może wypiąć przed wizytą w ASO, bez obawy o utratę kalibracji potem podłączyć na nowo. Podobne postępowanie przeprowadza się np. w wypadku awarii: wypinamy sterownik, a potem dopiero dzwonimy po assistance. Po wykonaniu modyfikacji w naszym serwisie udzielamy informacji o tym jak minimalizować ryzyko utraty gwarancji.

Czy chiptuning szkodzi silnikowi?

Chiptuning negatywnie wpływa na trwałość silnika , dlatego aby jak najdłużej zachować silnik w dobrej kondycji po modyfikacji należy zmieniać olej silnikowy z filtrem oleju nie rzadziej jak co 10tyś km-ów i filtr powietrza nie rzadziej jak co drugą wymianę oleju silnikowego oraz nie jeździć z pełnym obciążeniem zanim olej nie osiągnie temperatury pracy. Znamy wiele przypadków użytkowników, którzy uszkodzili seryjne silniki w których tuning nigdy nie był wykonywany jak również całą masę przypadków, gdzie po mocnej modyfikacji samochód służył bezproblemowo przez setki tysięcy kilometrów. Kluczem do długiej żywotności silnika jest prawidłowa eksploatacja i regularny serwis .

Jaki rodzaj paliwa należy używać po chiptuningu?

Zalecamy używać paliwa najwyższej jakości i kupowanie go na sprawdzonych stacjach paliw. Nie ma znaczenie marka, a to czy paliwo jest świeże i przetrzymywane w dobrych zbiornikach.
1. Silniki diesla - zalecamy lać standardowy olej napędowy, nie ma konieczności używania oleju z jakimiś dodatkami, czy uszlachetniaczami
2. Silniki benzynowe  - silniki benzynowe strojone są na paliwie 98 oktan lub o wyższej liczbie oktanowej i na takiej benzynie samochód musi być później użytkowany

Jak przygotować samochód do chiptuningu?

1. Silniki diesla
a) Świeży olej - zalecamy wymianę oleju silnikowego wraz z filtrem oleju, zwłaszcza wtedy gdy był wymieniany dalej jak 8 tyś. kilometrów wcześniej
b) Świeży filtr powietrza - zwłaszcza wtedy, gdy był wymieniany dalej jak 10 tyś. kilometrów wcześniej
c) Samochód powinień być zatankowany do pełna

2. Silniki benzynowe
a) Świeży olej - zalecamy wymianę oleju silnikowego wraz z filtrem oleju, zwłaszcza wtedy, gdy był wymieniany dalej jak 8 tyś. kilometrów wcześniej
b) Świeży filtr powietrza - zwłaszcza wtedy, gdy był wymieniany dalej jak 10 tyś. kilometrów wcześniej
c) Nowe świece - zwłaszcza wtedy, gdy były wymieniane dalej jak 40 tyś. kilometrów wcześniej
d) Nowe cewki - zwłaszcza wtedy, gdy były wymieniane dalej jak 80 tyś. kilometrów wcześniej (dotyczy głównie silników TSI/TFSI)
e) Nowy zawór DV - zawór nowego typu (dotyczy głównie silników TSI/TFSI)
f ) Nowa odma - zwłaszcza wtedy gdy była wymieniana dalej jak 50 tyś. kilometrów wcześniej (dotyczy głównie silników TSI/TFSI)
g) Samochód powinień być zatankowany do pełna

Jak chip tuning wpływa na spalanie?

Przy zachowaniu tego samego stylu jazdy spalanie pozostaje na tym samym poziomie lub może delikatnie spaść. W przypadku samochodów z silnikami diesla spadek spalania jest bardziej odczuwalny niż w samochodach z silnikami benzynowymi, gdzie spalanie praktycznie się nie zmienia.

Zagrożenia wynikające z otwierania/programowania sterownika silnika

Każdy klient musi mieć na uwadze, że mimo naszej największej staranności przy wykonywaniu usługi, mogą wystąpić sytuacje przypadkowe, niezależne od nas. Dlatego zalecamy aby nie wykonywać usług np. na dwa dni przed wyjazdem na wakacje, czy przed sprzedażą samochodu, ponieważ w razie wystąpienia nieprzewidzianej usterki nie jesteśmy w stanie określić ile zajmie jej usunięcie. Najczęściej trwa to kilka dni ale w sytuacji gdy np. musimy wymienić sterownik silnika może to się przedłużyć.

Nie odpowiadamy za ewentualne starty klienta związane z dłuższym postojem samochodu/maszyny rolniczej/maszyny budowlanej, ponieważ to ryzyko ponosi klient, który musi wziąć pod uwagę ewentualne wystąpienie w.w. problemów.

Wspomniane awarie zdarzają się niezwykle rzadko ale poddając samochód czy maszynę rolniczą/budowlaną zabiegowi związanemu z programowaniem jednostki sterującej należy mieć to na uwadze i w razie wystąpienia problemu uzbroić się w cierpliwość. Usterka zostanie usunięta najszybciej jak to tylko będzie możliwe.

Zagrożenia dotyczące strojenia/chiptuningu

CHIPTUNING/STROJENIE – ZAGROŻENIA I UWAGI
Każdy klient powinien mieć świadomość, że w wyniku każdej ingerencji mającej na celu zwiększenie mocy i momentu obrotowego silnik, zwiększa się obciążenie układu napędowego, przeniesienia napędu, wtryskowego itd. Jednym z przykładów opisującej to zjawisko jest turbosprężarka, czysto hipotetycznie zakładamy, że w serii maksymalne ciśnienie doładowania wynosi 1,1bara, mimo tego producent przewidział że powinna ona wytrzymać 1,5bara aby zachować margines bezpieczeństwa i uniknąć ewentualnej usterki spowodowanej np. chwilowym overboostem...gdy podczas modyfikacji programu ustawimy maksymalne ciśnienie doładowania na 1,3 bara to dalej będzie to bezpieczna wartość ale margines bezpieczeństwa się zmniejszy, a turbo będzie się szybciej zużywało.
  • Zagrożenia  wynikające z chiptuningu
  1. Przyspieszone zużycie silnika
  2. Przyspieszone zużycie skrzyni biegów
  3. Przyspieszone zużycie turbiny/kompresora
  4. Przyspieszone zużycie układu paliwowo- wtryskowego
  5. Przyspieszone zużycie elementów zawieszenia i układu hamulcowego
  6. Przyspieszone zużycie sprzęgła, koła zamachowego i innych elementów układu przeniesienia napędu
  7. Przyspieszone zużycie opon.
  • Uwagi  -  jak użytkować samochód po chiptuningu
  1. Wymieniać olej i filtr oleju nie rzadziej niż co 10tyś km.
  2. Wymieniać filtr powietrza nie rzadziej niż co drugą wymianę oleju.
  3. Wymieniać filtr paliwa nie rzadziej niż co trzecią wymianę oleju.
  4. Zanim olej osiągnie temperaturę ok. 90C nie należy eksploatować pojazdu wkręcając silnik na obroty wyższe niż 2/3 obrotów maksymalnych.
  5. Przed zgaszeniem silnika odczekać ok. 60 sekund, do momentu obniżenia temperatury na turbinie.
  6. W celu zminimalizowania uszkodzeni układu napędowego i układu przeniesienia napędu nie należy dynamicznie eksploatować samochodu przy zbyt niskich prędkościach obrotowych silnika.

Zagrożenia związane z pomiarami na hamowni?

  1. Szybkie zużycie opon
  2. Wystrzał/pęknięcie opony, a w jego wyniku:
    • uszkodzenie felgi
    • uszkodzenie samochodu
    • inne uszkodzenia
  3. Zerwanie pasa trzymającego samochód, a w jego wyniku:
    • wywrócenie i uszkodzenie samochodu
    • uderzenie samochodu w ścianę i jego uszkodzenie
    • uderzenie i uszkodzenie samochodu pasem/klamrą mocującą itp.
    • inne uszkodzenia
  4. Wystąpienie błędów i usterek w układzie ESP/ABS i innych, wymagające w celu ich usunięcia użycia specjalistycznego sprzętu dostępnego np. tylko w ASO
  5. Uszkodzenia samochodu spowodowane silnym strumieniem powietrza, generowanym przez wentylator hamowni.
  6. Uszkodzenie układu napędowego(np. silnik, turbina), wtryskowego(np. pompa wysokiego ciśnienia, wtryski), przeniesienia napędu(np. sprzęgło) i innych.

Czy można chipować samochód z dużym przebiegiem?

Liczy się stan techniczny, a nie to czy samochód przejechał 150tyś czy 350tys km-ów. Wielokrotnie mieliśmy do czynienia z sytuacją, gdzie auto ze wskazaniem licznika np. 50tyś km wypadało gorzej niż identyczne ze wskazaniem licznika o większym o 100tys km-ów.

Czy wykonujecie bardziej zaawansowany tuning?

Oczywiście że tak, zwłaszcza w przypadku samochodów VW, Audi, Seat, Skoda, BMW, Opel, Saab... W wielu przypadkach mamy gotowe "pakiety mocy", idealnie dobrane i wielokrotnie przetestowane setupy tuningu.

Ile trwa usługa?

Czas wykonania usługi jest zależy od tego z jakim samochodem i rodzajem usługi mamy do czynienia. Na usuwanie DPF czy chiptuning zalecamy rezerwować sobie cały dzień roboczy. W niektórych przypadkach wystarczy nam kilka godzin, a jeśli wystąpi jakaś awaria(np. usterka sterownika) to cała operacja może się przedłużyć do kilku dni. Przy programowaniu ECU zawsze może się coś wydarzyć zupełnie niezależnego od nas, na co nie mamy wpływu ale na szczęście takie sytuacje zdarzają się niezwykle rzadko.

Ile to kosztuje?

Cena chiptuningu w głównej mierze zależy od rodzaju sterownika silnika(ECU). Im samochód jest nowszy, tym bardziej zaawansowana jednostka sterując kontroluje prace silnika i układu wtryskowego, co wiąże się z tym że do przeprogramowania takiego komputera musimy posługiwać się nowocześniejszymi i droższymi programatorami. Ceny profesjonalnej modyfikacji, a więc z diagnostyką i pomiarami na hamowni stacjonarnej(niezbędnej do chiptuningu) zaczynają się od 599zł.