Chiptuning w TuneFORCE w Poznaniu

Chip tuning to elektroniczny tuning samochodowy, polegający na modyfikacji programu sterującego pracą silnika w taki sposób, aby poddawany zabiegowi pojazd miał większą moc i moment obrotowy. Nasz salon TuneFORCE w Poznaniu świadczy profesjonalne usługi  z zakresu chip tuningu elektronicznego oraz mechanicznego. Chiptuning swoją nazwę zaczerpnął od tzw. chipa, czyli pamięci w której był zapisany program w sterowniku silnika. W dawnych czasach "chip" trzeba było wylutować i programować na stole specjalnym programatorem. Technologia poszła do przodu, sterowniki silnika oparte są na nawet 32 bitowych procesorach i cała zabawa wygląda już nieco inaczej ale stara nazwa pozostała. Dzisiejsze sterowniki i ich oprogramowanie są bardzo skomplikowane, w celu prawidłowego zmodyfikowania takiego programu niezbędne jest podpieranie się odpowiednimi, fabrycznymi plikami kalibracyjnym, dzięki którym można prawidłowo ustawić prace jednostki napędowej...czyli odpowiednio wystroić auto, dlatego u nas w firmie to określenie jest bardziej popularne niż stara nazwa chiptuning. Wszystkie nasze prace prowadzimy w oparciu o testy na obciążeniowej hamowni podwoziowej firmy Maha, której producent jest niekwestionowanym liderem w produkcji tego typu urządzeń. Cena chiptuningu jest uzależniona przede wszystkim od rodzaju sterownika silnika i układu wtryskowego. Im system jest starszy i prostszy tym jest taniej. Cena chiptuningu wraz z pomiarami na hamowni zaczyna się od kilkuset złotych za prosty silnik diesla, a w przypadku najnowszych sportowych i rzadkich samochodów może być większa. 

Tuning elektroniczny

Można powiedzieć, że chiptuning to taka modyfikacja, która optymalizuje pracę silnika, układu dolotowego, wytryskowego i wydechowego, dzięki czemu mieszanka jest dobrana jak najbardziej optymalnie do samochodu. Dzięki chiptuningowi możliwe jest lepsze spalanie w cylindrze, co skutkuje mniejszymi stratami. Stroimy samochody z silnikami diesla (również najnowsze modele takie jak 1.6TDI, BMW Serii Fxx) oraz turbodoładowane silniki benzynowe TSI, TFSI, EcoBoost

Każdą modyfikację przeprowadzamy indywidualnie dla konkretnego samochodu. Przed przystąpieniem do tuningu elektronicznego, dokładnie sprawdzamy każdy poszczególny samochód. Uwzględniamy stan techniczny pojazdu, ewentualne modyfikacje mechaniczne oraz indywidualne wymagania kierowcy. Na naszej stronie podajemy jedynie tabele z przykładowymi przyrostami mocy i momentu obrotowego, ponieważ każdy silnik dostrajamy indywidualnie. Nawet dwie takie same jednostki napędowe mogą różnić się parametrami do kilku procent. Średni przyrost mocy i momentu obrotowego wynosi około 10-30% mocy wyjściowej ale my nie lubimy definiować przyrostów w procentach. Można powiedzieć, że w przypadku silników diesla średnie przyrosty oscyluja w okolicy 20-30KM/50-70Nm dla silników o pojemności do ok 2.0l i ok 30-40KM/60-100Nm dla silników o pojemności rzędu 3.0l Jest to zawsze zawsze zależne od konkretnej jednostki, którą modyfikujemy. 

Przebieg chiptuningu w TuneFORCE w Poznaniu:  

1. Diagnostyka

Pierwszą czynnością jaką wykonujemy to wstępna diagnostyka samochodu. Przeprowadza się ją w czasie jazdy próbnej lub podczas pomiarów na hamowni. Oceniamy ogólny stan silnika i podzespołów(turbina, wtryski itp). Oczywiście jest to tylko sprawdzenie, które wskaże nam ewentualne nieprawidłowsći ale nie powie dokładnie kiedy silnik czy podzespoły zakończą swój żywot. Do takiej oceny silnik musiałb byc rozbrany ma cześci składowe i sprawdzony w laboratorium. Jeżeli w czasie testów znajdziemy jakiś problem związany z układem mechanicznym samochodu, do czasu usunięcia usterki nie podejmiemy się przeprogramowania ECU sterownika silnika. Aby poprawnie i bezpiecznie przeprowadzić chiptuning, samochód musi być w pełni sprawny. W sytuacji, gdy nie możemy wykonać strojenia ze wzgledu na awarię pojazdu klient płaci tylko za diagnostyke i pomiary na hamowni.

2. Pomiar mocy

Po dokonaniu wstępnej diagnostyki technicznej samochodu, wykonujemy pomiar mocy i momentu obrotowego silnika. Po włączeniu oprogramowania do obsługi hamowni i wpisaniu danych auta oraz Klienta do naszej bazy, dokonujemy pomiaru. Na wybranym biegu silnik zostaje doprowadzony do maksymalnych obrotów, a następnie zostaje wysprzęglony, w celu zmierzenia oporu toczenia na rolkach. Wszystkie dane pomiarów wyświetlane są na monitorze w postaci wykresów.

3. Przeprogramowywanie ECU

Na samym początku należy odczytać wartości pamięci ECU. W zależności od rodzaju zastosowanego sterownika wykonujemy to na kilka różnych sposobów:

  • bezpośrednio odczytujemy wartości za pomocą CMD Flasha (EDC15 po 2000r,EDC16 i pierwsze EDC17)
  • wyjmujemy sterownik ECU z samochodu i odczytujemy wartości za pomocą BDMflash/Boot MODE - bez lutowania, za pomocą specjalnych styków.

Dane z pamięci ECU odczytywane są zawsze za pomocą specjalnego programatora. Po odczytaniu oryginalnego software-u następuje jego obróbka. Edytujemy poszczególne mapy bitowe, za pomocą specjalnego edytora (WinOLS.) Programy -  oryginalny i zmodyfikowany - zostają zapisane w archiwum, a modyfikacja zostaje wgrana do sterownika silnika, tą samą techniką, dzięki której była odczytana. Używamy najlepszego i legalnego sprzętu i oprogramowania dostępnego na rynku, dzięki czemu możemy zapewnić najwyższą jakość i niezawodność usług. Ogromną ilość najnowszych modeli samochodów programujemy przez złącze OBD, bez ingerencji w sterownik silnika lub po jednorazowym podłączeniu ECU na stole.

4. Ponowny pomiar mocy

Na samym końcu dokonujemy ponownego pomiaru mocy na przeprogramowanym sterowniku. Podczas pomiaru diagnozujemy i logujemy parametry takie jak: dawka paliwa, doładowanie, EGT, AFR itd. Na koniec drukujemy wykres mocy i momentu obrotowego.

Zapraszamy na tuning elektroniczny do naszego warsztatu TuneFORCE w Poznaniu. Nasz salon specjalizuje się w chiptuningu – aktualnie jesteśmy liderem na polskim rynku w branży tuningowej. Wyróżnia nas profesjonalizm oraz pasja do samochodów i sportów motorowych. Wykonujemy usługi z zakresu tuningu elektronicznego oraz mechanicznego. Oferujemy również części i akcesoria tuningowe. Zapraszamy do TuneFORCE w Poznaniu!

Chcesz dowiedzieć się więcej? Przeczytaj najcześciej zadawane pytania(FAQ) i odpowiedzi na nie:

Zagrożenia i uwagi związane z chiptuningiem

Informacje dotyczące przyrostu mocy i momentu obrotowego znajdują się w katalogu rozwiązań:

Katalog rozwiązań