Chiptuning silnika 1.5TSI DADA, DACA, DPCA, DPBA
Silnik 1.5TSI(DADA, DACA, DPCA, DPBA itp.) z sukcesem zastąpił starszą jednostkę 1.4TSI. Nowy silnik występuje głównie w dwóch wariantach mocowych 130KM i 150KM. Wersja 130KM i 150KM to prawie te same silniki, ale różnice są większe niż by si to wydawało na pierwszy rzut oka. Silnik 130KM pracuje w cyklu Millera i zaprojektowana została z myślą o jak najmniejszym spalaniu i jak najniższej emisji spalin. Wersja 150KM pracuje w cyklu Otta, która ma również pracować w wersjach hybrydowych - jest przystosowany do częstych uruchomień i wyłączeń. Wersja 150KM ma cylindry wykonane w technologii APS, przez co lepiej znosi wyższe temperatury, bo nie stanowi dla niego problemu 1050C(maksymalna bezpieczna granica), podczas gdy wersja 130KM maksymalną bezpieczną granice EGT ma w okolicy 900C.
Silnik 150KM jest więc konstrukcyjnie mocniejszy i przystosowany do generowania większych mocy, tak więc i pod względem tuningu wersja 150KM jest lepszym wyborem.
Dodatkowo trzeba brać pod uwagę, że wersje 130KM występują najczęściej w niższych wersjach wyposażeniowych co wiąże się również z słabszymi hamulcami, innymi kołami itp.
Silnik 1.5TSI montowany jest w wielu modelach aut w grupie VW. Silnik można spotkać w Audi, Seacie, Skodzie czy VW. Montowany jest on nie tylko w małych modelach typu Fabia czy Ibiza ale również można go spotkać w Tiguanie, czy Arteonie.
Silnik jest dosyć nową konstrukcją ale można śmiało powiedzieć, że nie jest problemową jednostką jak to było z pierwszymi 1.4TSI. Niezła kultura pracy i fajne zużycie paliwa powodują, że jest to świetna alternatywa dla silnika diesla - zwłaszcza jeśli ktoś jeździ głównie w mieście. Po wyjeździ na trasę - szczególnie w dużych modelach(Tiguan) czuć deficyt mocy i momentu obrotowego - nawet w mocniejszej wersji 150KM.
Tutaj z pomocą przychodzimy my. Mamy w ofercie świetne rozwiązania - zależne od modelu i skrzyni biegów w jaką jest wyposażony samochód.
Dla samochdoów wyposażonych w silnik 1.5TSI(130KM i 150KM) oferujemy:
Stage 1
1. Modyfikacja oprogramowania
a) Program basic - jest to delikatna modyfikacja, parametry wzrastają o ok 20KM/40Nm w wersji 150KM lub o ok 40KM/60Nm w wersji 130KM,
b) Program normal - mocniejsza modyfikacja, zalecane TYLKO paliwo 98okt, parametry wzrastają o ok 30KM/70Nm lub o ok 50KM/70Nm w wersji 130KM,
Stage 2
1. Modyfikacje mechaniczne
- Down pipe
2. Modyfikacja oprogramowania
a) Program 98okt - jest to modyfikacja dla paliwa 98 oktan, parametry oscylują w okolicy 200KM/340-350Nm lub ok 190KM/320-330Nm
b) Program 100okt - jest to modyfikacja dla paliwa 100 oktan, parametry oscylują w okolicy 210KM/340-360Nm lub ok 195KM/325-335Nm
W samochodach wyposażonych w silnik 1.5TSI montowane były trzy rodzaje skrzyni biegów. Najsłabsza, dla której limit to ok 300-310Nm to DQ200, były on montowane w mniejszych modelach jak np. Golf. Wsadzano też mocniejsze skrzynie jak DQ381 czy DQ250 ale można je znaleźć tylko w cięższych modelach(Tiguan czy Arteon) lub tych z napędem na obie osie. W przypadku DQ200 i DQ381 sky is the limit...no może to za dużo powiedziane ale bez problemu obsłużą one i 500Nm. Silnik 1.5TSI występował też ze skrzynią manualną, która przy odpowiednim traktowaniu poradzi sobie z wartością 350Nm.
Każdy samochód programowany jest przez złącze diagnostyczne, nie rozbieramy sterownika silnika.
Do każdego pojazdu podchodzimy indywidualnie, tak więc końcowy rezultat podany powyżej jest tylko orientacyjny.
Priorytetem nie jest dla nas uzyskanie jak największej mocy maksymalnej ale przede wszystkim jak najlepsza optymalizacja parametrów.
Należy pamiętać, że przeprowadzenie modyfikacjie w samochodzie na gwarancji może skutkowac jej utratą.
Poniżej kilka linków do wykresów samochodów z silnikami 1.5TSI, więcej przykładów można znaleźć na naszym profilu na FB: Facebook TuneFORCE