Chip tuning Piła / Poznań

Chip tuning to w skrócie strojenie/kalibracja kalkulatora wtrysku, czyli sterownika silnika(ECU/PCM itp.) Najpierw odczytujemy program z jednostki sterującej, potem odpowiednio go modyfikujemy i wgrywamy do sterownika. Oczywiście na samym początku trzeba sprawdzić, czy samochód się nadaje do tuningu - czy trzyma seryjną moc itp. Jeśli nie ma przeciwwskazań to wgrywa się pierwszy program, wykonuje testy, potem robi się korektę, znowu pomiary i tak aż do momentu uzyskania satysfakcjonującego nas wyniku. Nie chodzi o to aby wyszło jak najwięcej ale o to żeby stosunek uzyskanych przyrostów do dodatkowego "obciążenia" był jak najlepszy. Czasami wystarczą 1-2 korekty, a innym razem auto spędza na rolkach dwa dni i przepala dwa zbiorniki paliwa - m.in. dlatego prosimy o przyjazd zatankowanym do pełna samochodem. Średno kończy się na 3-6 korektach i samochód zjeżdża z hamowni. Tak w dużym uproszczeniu i skrócie wygląda wykonanie tuningu. Wszystko zależy od konkretnego samochodu/silnika/rocznika i tego jak auto reaguje podczas strojenia. Czasami przy nowych samochodach można mówić o powtarzalności wyników ale nawet w takim wypadku parametry seryjne i po chip tuningu są często znacząco różne, dlatego istotne jest, żeby wiedzieć co mamy w samochodzie. 

Oprócz profesjonalnych firm zajmujących się chip tuningiem jest szereg tzw. wgrywaczy, pseudotunerów, którzy nie maja zielonego pojęcia co robią i co wgrywają swoim klientom. Jak odróżnić tunera od wgrywacza i czym się różni jeden od drugiego? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi z uwagi na to, że dla klienta, nie związanego z motoryzacją jest to w zasadzie nie do wychwycenia. Tuner wie co robi, wie co jest w programie - bo sam wykonuje modyfikację. Wgrywacz najczęściej nie ma pojęcia co wgrywa i jego odpowiedzi są z reguły lakoniczne - lub opowiada bajki i niestworzone historie. Wgrywacz najczęściej jest dobrym "bajerantem", podaje ogromne możliwości przyrostów lub określa je w procentach - czego nigdy nie robi żaden profesjonalista. Oczywiście na stronach internetowych podawane przyrosty, kalkulowane są przez algorytm strony i często nie mają nic wspólnego z rzeczywistością - jest to tylko rodzaj informacji, którym żaden tuner w bezpośredniej rozmowie z klientem się nie posługuje. Należy to traktować tylko orientacyjnie. Wgrywacz z reguły podaje to co ma na stronie, bo nie ma pojęcia ile z czego się faktycznie robi. Dlaczego nie ma pojęcia? Dlatego, że wgrywacz praktycznie nigdy nie testuje samochodu - nie ma hamowni lub ma zabawkę, która pokaże wszystko w zależności od wprowadzonych ustawień. Należy pamiętać o jednym - tuning bez testów na hamowni obciążeniowej, to jak wejście na K2 w klapkach...może się uda, a może nie. 

Dlaczego wgrywacze/garażowi tunerzy mają niższe ceny? Odpowiedź jest bardzo prosta - nie mają sprzętu i oprogramowania, za które muszą płacić co  miesięczne lub co roczne subskrypcje, nie mają hamowni, nie mają profesjonalnego warsztatu, pracują na pirackim oprogramowaniu i sprzęcie. Niestety w dzisiejszych czasach ludzie kłamią i oszukują na potęgę. Dlatego zalecamy weryfikację firm, w których chcemy wykonać usługę chip tuningu. Warto popytać znajomych i poczytać, aby mieć pewność, że samochód oddaje się do uczciwej firmy, w której modyfikacja zostanie przeprowadzona prawidłowo, za pomocą oryginalnego sprzętu i oprogramowania, które to minimalizują ryzyko uszkodzenia samochodu - sterownika silnika, czy układu wtryskowego. Jeśli jest Ci po drodze, to zapraszamy do nas do Piły. Jeśli masz za daleko, to zanim dokonasz wyboru firmy tuningowej zrób rekonesans i sprawdź, czy masz do czynienia z tunerem, czy wgrywaczem. 

Chcesz dowiedzieć się więcej? Przeczytaj najcześciej zadawane pytania(FAQ) i odpowiedzi na nie:

Zagrożenia i uwagi związane z chiptuningiem

Informacje dotyczące przyrostu mocy i momentu obrotowego znajdują się w katalogu rozwiązań:

Katalog rozwiązań