FAQ - najczęściej zadawane pytania
Kto jest właścicielem TuneFORCE?
Wszystkie firmy partnerskie wykorzystujące logo TuneFORCE są firmami niezależnymi.
Firmy partnerskie posiadają tylko czasowe i ograniczone pozwolenie na wykorzystanie znaku towarowego.
Czym jest chiptuning?
Maksymalny wiek samochodu do tuningu??
Co jest lepsze: chiptuning czy BOX?
Jak duże są przyrosty mocy i momentu obrotowego?
Tuning samochodu na gwarancji?
Te i podobne pytania zadaje nam bardzo wielu klientów, dlatego w skrócie opowiem jak to wszystko wygląda... Każdy użytkownik musi mieć na uwadze, że zawsze istnieje możliwość utraty gwarancji po wykonaniu chiptuningu w samochodzie na gwarancji i w pełni akceptować, że bierze na siebie ryzyko jej utraty. W zależności od marki pojazdu autoryzowane serwisy obsługi mają różny dostęp do różnych parametrów możliwych do odczytania za pomocą serwisowego urządzenia diagnostycznego. W przypadku np. Forda czy Mazdy ASO teoretycznie nie ma możliwości sprawdzenia, czy samochód jest po modyfikacji czy nie. Serwis może to zrobić tylko na dwa sposoby: zawieść auto do tunera, który odczyta program i sprawdzi, czy był przerabiany lub poprzez wykonanie pomiarów na hamowni. Jeśli chodzi o auta z grupy VW(Audi, Skoda, Seat, VW), BMW czy Mercedesa to sprawa ma się trochę inaczej, zwłaszcza w przypadku najnowszych modeli z najwyższej półki. Podczas rutynowej diagnostyki serwisant może połączyć się online z producentem, przesłać odpowiednie logi, odczytane diagnoskopem i w przeciągu kilkunastu sekund otrzyma odpowiedź zwrotną i automatycznie rozpocznie się update software-u i przywracanie ostawień fabrycznych.
Co my oferujemy dla klientów z samochodami na gwarancji?
Wszystko zależy od producenta, jeśli przyjedzie do nas auto, w przypadku którego ASO nic nie znajdzie z reguły robimy modyfikację programową, w innych wypadkach montujemy sterownik zewnętrzny(BOX), który również jest dostrajany podczas pomiarów na hamowni. Skonfigurowane urządzenie klient może wypiąć przed wizytą w ASO, bez obawy o utratę kalibracji potem podłączyć na nowo. Podobne postępowanie przeprowadza się np. w wypadku awarii: wypinamy sterownik, a potem dopiero dzwonimy po assistance. Po wykonaniu modyfikacji w naszym serwisie udzielamy informacji o tym jak minimalizować ryzyko utraty gwarancji.
Czy chiptuning szkodzi?
DPF/GPF a tuning?
Jaki rodzaj paliwa należy mieć w baku i potem używać po chiptuningu?
1. Silniki diesla - zalecamy lać standardowy olej napędowy, nie ma konieczności używania oleju z jakimiś dodatkami, czy uszlachetniaczami
2. Silniki benzynowe - silniki benzynowe strojone są TYLKO na paliwie 98 oktan lub o wyższej liczbie oktanowej i na takiej benzynie samochód musi być później użytkowany. Zasada jest prosta - nie chcesz lać 98oktan, bo szkoda Ci kasy? To tuning nie jest dla Ciebie. Jeśli po tuningu uszkodzisz silnik z powodu uzytkowania złej jakości paliwa, to będzie to tylko i wyłacznie Twoja wina.
Jak przygotować samochód do chiptuningu?
a) Świeży olej - zalecamy wymianę oleju silnikowego wraz z filtrem oleju, zwłaszcza wtedy gdy był wymieniany dalej jak 10 tyś. kilometrów wcześniej
b) Świeży filtr powietrza - zwłaszcza wtedy, gdy był wymieniany dalej jak 10 tyś. kilometrów wcześniej
c) Świeży filtr paliwa - tutaj zalecamy TYLKO oryginały.
d) Samochód powinień być zatankowany do pełna
e) Samochód powinień być zatankowany do pełna
f) Świeży olej w skrzyni biegów jesli ostatnia wymiana była dalej jak 40tyś km temu dla DSG lub 60tyś km temu dla skrzyni manualnej
2. Silniki benzynowe
a) Świeży olej - zalecamy wymianę oleju silnikowego wraz z filtrem oleju, zwłaszcza wtedy, gdy był wymieniany dalej jak 8 tyś. kilometrów wcześniej
b) Świeży filtr powietrza - zwłaszcza wtedy, gdy był wymieniany dalej jak 10 tyś. kilometrów wcześniej
c) Nowe świece - zwłaszcza wtedy, gdy były wymieniane dalej jak 40 tyś. kilometrów wcześniej
d) Nowe cewki - zwłaszcza wtedy, gdy były wymieniane dalej jak 80 tyś. kilometrów wcześniej (dotyczy głównie silników TSI/TFSI)
e) Nowy zawór DV - zawór nowego typu (dotyczy głównie silników TSI/TFSI)
f ) Nowa odma - zwłaszcza wtedy gdy była wymieniana dalej jak 50 tyś. kilometrów wcześniej (dotyczy głównie silników TSI/TFSI)
g) Samochód powinien być zatankowany do pełna
h) Samochód powinień być zatankowany do pełna
i) Świeży olej w skrzyni biegów jesli ostatnia wymiana była dalej jak 40tyś km temu dla DSG lub 60tyś km temu dla skrzyni manualnej
Jak chip tuning wpływa na spalanie?
Zagrożenia wynikające z otwierania/programowania sterownika silnika
Każdy klient musi mieć na uwadze, że mimo naszej największej staranności przy wykonywaniu usługi, mogą wystąpić sytuacje przypadkowe, niezależne od nas. Dlatego zalecamy aby nie wykonywać usług np. na dwa dni przed wyjazdem na wakacje, czy przed sprzedażą samochodu, ponieważ w razie wystąpienia nieprzewidzianej usterki nie jesteśmy w stanie określić ile zajmie jej usunięcie. Najczęściej trwa to kilka dni ale w sytuacji gdy np. musimy wymienić sterownik silnika może to się przedłużyć.
Nie odpowiadamy za ewentualne starty klienta związane z dłuższym postojem samochodu/maszyny rolniczej/maszyny budowlanej, ponieważ to ryzyko ponosi klient, który musi wziąć pod uwagę ewentualne wystąpienie w.w. problemów.
Wspomniane awarie zdarzają się niezwykle rzadko ale poddając samochód czy maszynę rolniczą/budowlaną zabiegowi związanemu z programowaniem jednostki sterującej należy mieć to na uwadze i w razie wystąpienia problemu uzbroić się w cierpliwość. Usterka zostanie usunięta najszybciej jak to tylko będzie możliwe.
Zagrożenia dotyczące strojenia/chiptuningu
Każdy klient powinien mieć świadomość, że w wyniku każdej ingerencji mającej na celu zwiększenie mocy i momentu obrotowego silnika, zwiększa się obciążenie układu napędowego, przeniesienia napędu, wtryskowego itd. Jednym z przykładów opisującej to zjawisko jest turbosprężarka, czysto hipotetycznie zakładamy, że w serii maksymalne ciśnienie doładowania wynosi 1,1bara, mimo tego producent przewidział że powinna ona wytrzymać 1,5bara aby zachować margines bezpieczeństwa i uniknąć ewentualnej usterki spowodowanej np. chwilowym overboostem...gdy podczas modyfikacji programu ustawimy maksymalne ciśnienie doładowania na 1,3 bara to dalej będzie to bezpieczna wartość ale margines bezpieczeństwa się zmniejszy, a turbo będzie się szybciej zużywało.
- Zagrożenia wynikające z chiptuningu
- Przyspieszone zużycie silnika
- Przyspieszone zużycie skrzyni biegów
- Przyspieszone zużycie turbiny/kompresora
- Przyspieszone zużycie układu paliwowo- wtryskowego
- Przyspieszone zużycie elementów zawieszenia i układu hamulcowego
- Przyspieszone zużycie sprzęgła, koła zamachowego i innych elementów układu przeniesienia napędu
- Przyspieszone zużycie opon.
- Uwagi - jak użytkować samochód po chiptuningu
- Wymieniać olej i filtr oleju nie rzadziej niż co 10tyś km.
- Wymieniać filtr powietrza nie rzadziej niż co drugą wymianę oleju.
- Wymieniać filtr paliwa nie rzadziej niż co trzecią wymianę oleju.
- Zanim olej osiągnie temperaturę ok. 90C nie należy eksploatować pojazdu wkręcając silnik na obroty wyższe niż 2/3 obrotów maksymalnych.
- Przed zgaszeniem silnika odczekać ok. 60 sekund, do momentu obniżenia temperatury na turbinie.
- W celu zminimalizowania uszkodzeni układu napędowego i układu przeniesienia napędu nie należy dynamicznie eksploatować samochodu przy zbyt niskich prędkościach obrotowych silnika.
UWAGA! Po stronie klienta leży poinformowanie nas o wszelkich nieprawidłowościach, zamontowanych częściach z innych modeli, częściach nie seryjnych, czy nie oryginalnych, jak również o tym, że w samochodzie jest nieoryginalne oprogramowanie. W sytuacji, gdy klient nas nie poinformuje o w.w zmianach, a spowodują one awarię samochodu bezpośrednio lub pośrednio to klient jest w pełni za nią odpowiedzialny. Wszystkie modyfikacje i zmiany muszą zostać wpisane do zlecenia wypisywanego przed wykonaniem usługi podniesienia mocy(chiptuningu), czy innej.
Zagrożenia związane z pomiarami i pracami na hamowni?
- Szybkie zużycie opon
- Wystrzał/pęknięcie opony, a w jego wyniku:
- uszkodzenie felgi
- uszkodzenie samochodu
- inne uszkodzenia
- Zerwanie pasa trzymającego samochód, a w jego wyniku:
- wywrócenie i uszkodzenie samochodu
- uderzenie samochodu w ścianę i jego uszkodzenie
- uderzenie i uszkodzenie samochodu pasem/klamrą mocującą itp.
- inne uszkodzenia
- Wystąpienie błędów i usterek w układzie ESP/ABS i innych, wymagające w celu ich usunięcia użycia specjalistycznego sprzętu dostępnego np. tylko w ASO
- Uszkodzenia samochodu spowodowane silnym strumieniem powietrza, generowanym przez wentylator hamowni.
- Uszkodzenie układu napędowego(np. silnik, turbina), wtryskowego(np. pompa wysokiego ciśnienia, wtryski), przeniesienia napędu(np. sprzęgło) i innych.
Proszę pamiętać, że jeśli wystąpi jakaś awaria, czy usterka to lepiej że stało się to na hamowni, a nie w czasie np. rodzinnego wyjazdu. W naszej branży mówimy, że jeśli samochód nie przeżył pomiarów na hamowni, to znaczy że był w bardzo złym stanie i to była tylko kwestia czasu kiedy się coś wydarzy. Na hamowni układ napędowy może być w pewnych przypadkach obciążony mocniej niż ma to miejsce przy spokojnej jeździe na drodze, a w takich właśnie warunkach mogą wyjść ukryte usterki, czy wady. Statystycznie awarie zdążają się raz na kilkaset samochodów, więc jest to margines, a najczęstsze z nich to uszkodzenia opon. W sytuacji, gdy nastąpi awaria, to pomagamy klientowi w ewentualnej organizacji lawety, czy innej pomocy jaką w danej chwili będziemy w stanie udzielić. Gdy usterka powstanie z naszej winy, to uruchamiamy możliwość naprawy samochodu w ramach naszej polisy. Przykładem takiej sytuacji może być np. niedopięcie pasa, a w jego wyniku zerwanie samochodu z rolek i jego uszkodzenie.
Czy wydruk wyników pomiarów na hamowni może być podstawą czynności prawnych itp.
Czy można chipować samochód z dużym przebiegiem?
Czy wykonujecie bardziej zaawansowany tuning?
Ile trwa usługa?
Ile kosztuje chiptuning?
Ile kosztuje pomiar na hamowni?
Ceny pomiarów na hamowni wyglądają następująco:
1. Napęd na jedną oś do 200KM - 200zł
2. Napęd na jedną oś od 201KM do 300KM - 250zł
3. Napęd na jedną oś od 301KM do 400KM - 300zł
4. 4x4 do 200KM - 250zł
5. 4x4 od 201KM do 300KM - 300zł
6. 4x4 od 301KM do 400KM - 350zł
W każdej opcji wszystko powyżej 400KM - ceny indywidualne
Czy udzielacie gwarancji na chiptuning?
Oprócz w.w ewentualnych nieprawidłowości mogą pojawić się błędy nie związane bezpośrednio z modyfikacją ale na pojawienie się których miała ona wpływ pośredni. Przykłady takich usterek i sposoby(podpowiedzi) ich rozwiązania:
1. Błędy związane z układem paliwowym
a) Ciśnienie na listwie paliwowej jest zbyt wysokie, przyczyny:
- nieprawidłowo działający regulator paliwa - rozwiązaniem jest wymiana regulatora
- nieprawidłowo działający czujnik ciśnienia paliwa na szynie CR - rozwiązaniem jest wymiana czujnika
- zbyt mocny program - rozwiązaniem jest korekta programu
b) Ciśnienie paliwa zbyt niskie
- nieprawidłowo działający regulator paliwa - rozwiązaniem jest wymiana regulatora
- nieprawidłowo działający czujnik ciśnienia paliwa na szynie CR - rozwiązaniem jest wymiana czujnika
- zapchany lub źle działający filtr paliwa - rozwiązaniem jest jego wymiana TYLKO na oryginał
2. Błędy związane z układem powietrznym
a) Za wysokie ciśnienie doładowania
- nieprawidłowo działająca geometria - rozwiązaniem może być jej wyczyszczenie, należy jednak pamiętać, że po czyszczeniu i nieprawidłowym złożeniu elementów turbiny może ona pracować jeszcze gorzej
- uszkodzona turbina - w tym przypadku należy wymienić turbinę na nową
- uszkodzony układ sterowania ciśnieniem doładowania(wężyki, czujniki, elektrozawory) - sprawdzić i wymienić uszkodzone elementy
- problem z limiterem doładowania ustawionym w programie - rozwiązaniem jest korekta programu
b) Za niskie ciśnienie doładowania - nieprawidłowo działająca geometria - rozwiązaniem może być jej wyczyszczenie, należy jednak pamiętać, że po czyszczeniu i nieprawidłowym złożeniu elementów turbiny może ona pracować jeszcze gorzej
- uszkodzona turbina - w tym przypadku należy wymienić turbinę na nową
- uszkodzony układ sterowania ciśnięciem doładowania(wężyki, czujniki, elektrozawory) - sprawdzić i wymienić uszkodzone elementy
- problem z limiterem doładowania ustawionym w programie - rozwiązaniem jest korekta programu
W każdym z przypadków problem może leżeć w programie ale w 99% przypadków jest to związane tylko z tym, że samochód nie jest do końca sprawny - to że pracuje i działa prawidłowo na seryjnych nastawach nie jest gwarancją jego pełnej sprawności. Wiele komponentów jest jeszcze na tyle sprawna, że na seryjnych nastawach nie generuje błędów, czy serwisowych trybów pracy ale już po podniesieniu parametrów takich jak boost, czy cieśninie paliwa komponenty te działają poza zakresem swojej pracy, czy ich regulacji. W takich przypadkach zalecamy powrót do serii i naprawę samochodu. Zmniejszanie mocy/momentu, czy inne korekty programu w takich sytuacjach są strata czasu, ponieważ bez naprawy auta nie zrobi się nic sensownego. Tego typu niuanse nie wychodzą na hamowni, czy na krótkiej jeździe testowej tylko po kilkudziesięciu, czy kilkuset kilometrach. Jeśli wyjdą podczas strojenia na hamowni, to modyfikacji nie wykonujemy i klient płaci tylko za pomiary. Natomiast jeśli nieprawidłowości wyjdą później i są one związane z tym że auto jest niesprawne to klient może naprawić auto be z powrotu do serii lub na seryjnych nastawach. Diagnostyka sprawdzająca, czy wgranie oryginalnego programu jest płatne ale w niektórych przypadkach może być darmowe. Jeśli rozwiązaniem może być korekta programu to ją oczywiście bezpłatnie wykonujemy w ramach gwarancji.