Zawór EGR - usuwanie, wyłączanie i wymiana
Zawór EGR(Exhaust Gas Recirculation) jest to układ recyrkulacji spalin, który ma za zadanie zmniejszyć ilość NOx-ów w spalinach.Działanie układu polega na ponownym doprowadzeniu części spalin do kolektora ssącego, dzięki czemu zmniejsza się emisja tlenków azotu(NOx). Ilość spalin powracjąca do kolektora ssącego jest uzależniona od aktualnego obciążenia silnika, gdy obciażenie jest większe to zawór EGR się przymyka, aż do całkowitego zamkniecia w okolicy 2500-3000obr. Oczywiście jest to tylko prosty w zrozumieniu opis działania zaworu recyrkulacji spalin, natomiast sterowanie jego pracą to zupełnie inny temat. W najnowszych modelach aut komplikacja algorytmu i zależności względem innych podzespołów jak chociażby DPF jest bardzo wysoka, przez co prawidłowe wyłączenie obsługi zaworu EGR wymaga dużej wiedzy i doświadczenia.
Układ EGR jest dla właściciela pojazdu kłopotliwym elementem i przyczyną wielu kłopotów i awarii. Usterka układu, najczesciej polegająca na zacięciu się EGRa w pozycji otwartej jest w skutkach taką samą usterką jak nieszczelność w układzie dolotowym. Samochód bardzo mocno kopci, najcześciej ECU przechodzi w awaryjny tryb pracy, a w niektórych przypadkach nie można odpalic silnika albo gaśnie on natychmiast po odpaleniu. W samochodach z filtrami cząstek stałych uszkodzenie EGR może doprowadzić do zapchania filtra, a w niektórych przypadkach do jego całkowitego uszkodzenia. Dodkowa wada EGR to zanieczyszczanie układu dolotowego.
Tak jak w przypadku filtrów DPF, zawór EGR sprawia więcej problemów w samochodach użytkowanych w trybie miejskim.
Gdy zawór EGR zaczyna sprawiać kłopoty, od czasu do czasu pojawia sie błąd P0400 to w pierwszej kolejności można go wyczyść ze brudu, ponieważ nadmiar mieszanki sadzowo-olejowej(nagaru) może powodwać przycinanie się układu. Jeśli jednak zawór nadaje sie tylko do wymiany powinniśmy jak najszybciej podjąć decyzję o rodzaju naprawy, mamy kilka opcji do wyboru:
- nowy EGR(ceny od 500 do 1500zł)
Zalecamy kupować tylko nowe, oryginalne zawory EGR, od pewnego dostawcy lub w serwisie. Kupno używanego EGRa jest jak loteria, może będzie ok, a może będzie on w jeszcze gorszym stanie niż zamontowany w Twoim samochodzie. Cena zaworu EGR zależy od marki i modelu samochodu oraz od silnika. Im nowszy model samochodu, tym budowa zaworu jest bardziej skomplikowana i dlatego jego cena może byc wyższa.
- zaślepienie i wyłączenie programowe EGR(200-600zł)
W starszych modelach wystarczy zaślepić rurkę prowadzącą od kolektora wydechowego do zaworu EGR, natomiast w nowszych samochodach oprócz zaślepienia przepływu spalin należy wykonać odpowiednią modyfikację programową. Po przeprogramowaniu nie pojawiają się błędy i awaryjne tryby pracy, można powiedzieć, że samochód jeździ tak jakby wyjechał tak z fabryki.
- regeneracja EGR(ok 100-300zł)
Uważamy, że regeneracja zaworu EGR jest w wielu przypadkach wyrzuceniem pieniędzy w błoto, ponieważ naprawa "home made" nie jest naprawą profesjonlaną. Z naszego doświadczenia wynika, że wiekszość regenerowanych zaworów działa prawidłowo tylko przez kilka tygodni lub miesięcy, po czym klient znowu musi tracić czas na montaż/demontaż i wysyłkę. Naszym zdaniem jest to bezsensowne rozwiązanie dlatego my się nie zajmujemy tego typu "zabiegami". W przypadku uszkodzonego zaworu EGR zalecamy jego wymiane na nowy lub ewentualnie zaślepienie i wyłączenie programowe obsługi EGR. Należy tutaj pamietać, że oprócz pozytywnych sktuków wyłączenia problemowego EGR są też negatywne, a w zasadzie jeden, którym jest zwiększona emisja NOxów. Jak zwykle gdy w gre wchodzi czynnnik ekologiczny wszyscy zadają sobie pytanie, czy aby na pewno ekologiczne jest produkowanie tego elementu, czyszczenie kolektorów, które zanieczyszczaja się w wyniku pracy EGRa. Jest to temat do indywidalnego przemyślenia.