Przygotowanie samochodu do tuningu

O tym co to jest chiptuning powstało wiele artykułów i jeden z nich możecie znaleźć na naszej stronie.
Tutaj chciałbym się bardziej skupić na odpowiednim przygotowaniu samochodu do tuningu, tak aby po pierwsze wyszedł nam ładny wynik na hamowni, a po drugie aby eksploatacja takiego pojazdu była jak najbardziej bezpieczna i bezproblemowa. 
Bardzo często porównuję samochód do człowieka, dlatego że w wielu kwestiach, a zwłaszcza tych związanych z utrzymaniem w dobrej kondycji postępuje się podobnie. Człowiek od czasu do czasu musi udać się na badania i sprawdzić stan zdrowia i czy nic mu nie dolega.  Podobanie sytuacja wygląda przy samochodach. Nikt nie wymyślił sobie przeglądów serwisowych tylko po to, żeby wyciągać pieniądze od użytkowników. Samochód tak jak i żywy organizm powinien co jakiś czas przechodzić przegląd podczas którego sprawdzane  najważniejsze mechanizmy, części itd. oprócz tego powinny zostać wymienione płyny eksploatacyjne, czy filtry. Producent przewiduje po jakim mniej więcej czasie i co powinno zostać zmienione ale o tyle o ile w przypadku nowych aut mamy pewność że przeglądy  wykonywane prawidłowo, o tyle w przypadku aut z większymi przebiegami, czy po kilku właścicielach jest to czasami trudne do określenia - dlatego zwłaszcza w tych przypadkach powinno się wykonać jeden duży serwis i wymienić wszystko od A do Z.

Jak do tego wszystkiego ma się tuning? Mówiąc łopatologicznie - podnosisz moc to tym samym zwięszasz obciążenie w wielu układach samochodu. Dlatego ważne jest aby te najbardziej obciążane układy zostały jak najlepiej przygotowane do tego co je czeka. Największy wzrost obciążenia elementów nastąpi w układzie napędowym i układzie przeniesienia napędu, potem z uwagi na możliwość uzyskiwania większych/lepszych przyspieszeń, a w związku z tym mocniejszych/ostrzejszych hamowań układ hamulcowy może nie działać tak dobrze jak w seryjnym samochodzie. 

Od czego więc zacząć przygotowania do tuningu?
W pierwszej kolejności musimy odpowiedzieć sobie na pytanie do czego jest nam to potrzebne. Czy auto ma dalej służyć jako daily car i moc będzie wykorzystywana sporadycznie, czy potrzebujemy auto mocne i szybkie do szybkiego pokonywania dystansu, czy auto będzie użytkowane na torze, czy tylko na drodze. Trzeba określić po co i w jakich warunkach będzie wykorzystywana dodatkowa moc, co jest potrzebne do tego aby odpowiednio przygotować swoje auto do podniesienia mocy. Poniżej podam kilka przykładów wykorzystywania auta i tego na co trzeba szczególnie zwrócić uwagę w przygotowaniu samochodu.

1. Zwykły dailycar, który potrzebuje więcej mocy/momentu do sporadycznych wyprzedzeń. 
Pod ten punkt wpisuje się niemal 80-90% wszystkich naszych klientów. Jedni kupili samochód i zawiedli się na jego seryjnych osiągach, inni użytkują już chwilę swoje auto i po czasie czegoś zaczęło im w nim brakować, a jeszcze inni stwierdzają że trzeba auto trochę odświeżyć, bo szkoda kasy na inne niewiadomego pochodzenia...i pewnie jest jeszcze trylion innych powodów ale łączy je jedno - auta nie są "upalane", a moc jest wykorzystywana od czasu do czasu. W takim przypadku najważniejszy jest przegląd i serwis samochodu. Trzeba sprawdzić kiedy były wymieniane niektóre części i płyny eksploatacyjne, trzeba sprawdzić w jakim stanie jest układ hamulcowy - jakość płynu, tarcze/klocki/przewody hamulcowe i jeśli tylko coś budzi nasze bądź mechanika wątpliwości to trzeba to wymienić i to najlepiej na bardzo dobrej jakości zamienniki lub części oryginalne, które w wielu przypadkach nie są dużo droższe niż zamienniki. My zalecamy wymianę klocków i tarcz na sportowe zamienniki takich producentów jak np. DBA, Howk itp.

2. Szybki zapier***(mój typ), który ma nas jak najszybciej przewieźć z punktu A do punktu B. Najczęściej  to szybkie HH w stylu Golfa R, Focus RS, Meganki RS itp.
Takie auta z reguły są już mocne w serii i mają przystosowane układy hamulcowe do hamowań z większych prędkości, czy hamowań intensywnych co nie zmienia faktu, że nie zawsze te układy hamulcowe są idealne i takie jakie byśmy sobie życzyli aby były. Szybkie i mocne samochody są intensywniej eksploatowane i dlatego interwały/okresy pomiędzy serwisowe powinny zostać skrócone, a podczas serwisu każdorazowo powinien zostać zrobiony serwis układu hamulcowego. My zalecamy aby w miarę możliwości modyfikować układ hamulcowy, chociażby zakładając lepsze i mocniejsze tarcze oraz klocki i wymieniając przewody hamulcowe na przewody w oplocie. Płyn hamulcowy powinien zostać zmieniony na lepszy - sportowy o większej temperaturze wrzenia. Tutaj należy pamiętać o tym , że im płyn hamulcowy jest "lepszy" i bardziej odporny na ostre hamowania i wysoką temperaturę tym jego odporność na starzenie się będzie gorsza niż płynu standardowego. Dlatego niezwykle ważne jest aby płyn hamulcowy wymieniać przynajmniej co sezon i zawsze po tym jak auto miało przestój i nie było eksploatowane dłużej niż miesiąc.

3. Auta do upalania na torze. Tutaj z zasadzie nie ma co pisać, bo użytkownicy takich samochodów  najbardziej świadomymi właścicielami aut. Większość z nich rozbiła się na torze lub była świadkiem wypadku i doskonale wie, że jakiekolwiek oszczędności na serwisie i częściach mogą okazać się zgubne podczas pobijania swoich rekordów. Bo chyba nic tak nie denerwuje jak brak hamulca na dohamowaniu, czy wybuch silnika na rozpędzaniu się po wyjściu z zakrętu. O tyle o ile seryjne auta upalane na torze jako tako sobie radzą to te w których została podniesiona moc mogą być ciężkie w eksploatacji bez odpowiedniego przygotowania. Po pierwsze układ hamulcowy musi być w idealnej kondycji. Wydajniejsze hamulce, lepszy płyn hamulcowy to podstawa, do tego dorzuciłbym poprawienie chłodzenia układu hamulcowego. Przewody w oplocie to "must have". Oprócz tego zalecamy poprawić chłodzenie powietrza doładowanego poprzez montaż wydajniejszego intercoolera, poprawę chłodzenia silnika oraz modyfikację układu wydechowego zapewniajacego mniejszy back-pressure niż seryjny. Serwis eksploatacyjny powinien być wykonywany jak najczęściej, a zwłaszcza przed przystąpieniem do podnoszenia mocy auto musi mieć wymienione wszystkie filtry i płyny eksploatacyjne.

Wszystko co wyżej napisałem to ogólniki Ty musisz sam przemyśleć temat i zastanowić się nad tym jak auto będzie eksploatowane i policzyć ile musisz wydać aby zrobić wszystko poprawnie od a do z. Jeśli nie jesteś pewny co zrobić i jak się przygotować to możesz do nas napisać - podpowiemy co koniecznie trzeba będzie zrobić i co jest zalecane w Twoim przypadku.

Tutaj jeszcze raz przypominamy jak przygotować samochód przed wizytą w naszym serwisie pod względem bezpieczeństwa jednostki napędowej:

1. Silniki diesla 
a) Świeży olej - zalecamy wymianę oleju silnikowego wraz z filtrem oleju, zwłaszcza wtedy gdy był wymieniany dalej jak 10 tyś. kilometrów wcześniej 
b) Świeży filtr powietrza - zwłaszcza wtedy, gdy był wymieniany dalej jak 10 tyś. kilometrów wcześniej 
c) Świeży filtr paliwa - tutaj zalecamy TYLKO oryginały.
d) Samochód powinien być zatankowany do pełna
e) Świeży olej w skrzyni biegów jeśli ostatnia wymiana była dalej jak 40tyś km temu dla DSG lub 60tyś km temu dla skrzyni manualnej

2. Silniki benzynowe 
a) Świeży olej - zalecamy wymianę oleju silnikowego wraz z filtrem oleju, zwłaszcza wtedy, gdy był wymieniany dalej jak 8 tyś. kilometrów wcześniej 
b) Świeży filtr powietrza - zwłaszcza wtedy, gdy był wymieniany dalej jak 10 tyś. kilometrów wcześniej 
c) Nowe świece - zwłaszcza wtedy, gdy były wymieniane dalej jak 40 tyś. kilometrów wcześniej 
d) Nowe cewki - zwłaszcza wtedy, gdy były wymieniane dalej jak 80 tyś. kilometrów wcześniej 
e) Nowy zawór DV - zawór nowego typu
f ) Nowa odma - zwłaszcza wtedy gdy była wymieniana dalej jak 50 tyś. kilometrów wcześniej 
g) Samochód powinien być zatankowany do pełna 
h) Świeży olej w skrzyni biegów jeśli ostatnia wymiana była dalej jak 40tyś km temu dla DSG lub 60tyś km temu dla skrzyni manualnej 

Dodatkowo w każdym z w.w. przypadków należy zweryfikować:
a) Czy układ dolotowy jest sprawny - czy nie ma jakiś pęknięć węzy, dziur w intercoolerze i czy wszystkie opaski zaciskowe trzymają jak należy
b) Czy samochód podczas ostrych przyspieszeń nie wchodzi w tryb awaryjny i komputer nie ogranicza mocy, a jeśli tak się dzieje to najpierw należy naprawić usterkę powodującą awaryjne tryby jazdy.