
Katalizatory i tłumiki SCR VOLVO FE FL FM FH
Od kilku lat zajmujemy się regeneracją i wymianą katalizatorów SCR Euro 5 i 6 oraz filtrów DPF Euro 6 w samochodach marki Volvo, modelach FL, FM, FH, FE. Niektóre katalizatory da się regenerować, a gdy jest to niemożliwe to wymieniamy je na fabrycznie nowe.
Regeneracja katalizatora SCR przeprowadzana jest nowoczesnej maszynie, która regeneruje filtry i katalizatory w kilku cyklach. Zabieg ten sprawdza się głównie w przypadku tłumików z niewielkim przebiegiem, nieuszkodzonych fizycznie. Katalizatory SCR nie są tak podatne na regenerację jak filtry DPF, jest to spowodowane ich budową. Na samym początku staramy się określić, czy tłumik można zregenerować, czy nie dzięki temu minimalizujemy ryzyko niepowodzenia regeneracji i nie marnujemy na nią czasu tylko wymieniamy wkłady na nowe.
Wymiana katalizatora SCR to również proces wieloetapowy i czasochłonny. Na początku otwieramy tłumik i usuwamy stare, niesprawne wkłady ceramiczne, następnie nowe katalizatory SCR są odpowiednio przygotowywane i "instalowane" w tłumiku. Wszystkie części są czyszczone i tłumik zostaje zamknięty, a na wierzchu dospawana zostaje tabliczka z numerem seryjnym. Dzięki tym wszystkim zabiegom otrzymujemy praktycznie nowy tłumik, a jego cena jest niemal połowę niższa niż tłumika zakupionego w ASO.
Co daje wymiana katalizatora?
Układ wydechowy w każdym samochodzie dostawczym jest zaprojektowany tak, aby nie stanowił oporu dla spalin i żeby przez to nie ograniczał mocy samochodu. Z każdym przejechanym kilometrem katalizator SCR traci swoje właściwości, metale szlachetne się utleniają, a kanaliki katalizatora wypełniają się mikro-kryształkami po adblue. Wszystko to powoduje, że tłumik stawia spalinom coraz większy opór, moc ciągnika maleje i zaczyna on spalać większe ilości paliwa. Aby uniknąć problemów zaleca się czyszczenie tłumika co ok 200-300tyś km. Taka prewencyjna obsługa katalizatora wydłuży jego żywotność i może uchronić przed następstwami zbyt mocno zapchanego układu wydechowego. W wyniku przytkania katalizatorów, gazy spalinowe nie mają odpowiedniego ujścia, przez co tworzy się duże ciśnienie zwrotne, które jest destrukcyjne dla turbosprężarki. Oprócz tego w wyniku nieodpowiedniego opróżniania cylindrów może dojść nawet do uszkodzenia jednostki napędowej.
W jaki sposób można poznać, że katalizatory są zatkane?
W przypadku bardzo mocno zapchanego tłumika sterownik silnika poinformuje o tym kierowcę poprzez wyświetlenie odpowiedniego komunikatu lub ikonki na desce rozdzielczej. Niestety informacje o awarii katalizatora nie zobaczymy, do momentu aż będzie on zatkany krytycznie lub będzie fizycznie uszkodzony. Wcześniejsze symptomy uszkodzonego filtra to stopniowy spadek mocy i stopniowe zwiększanie się spalania.
Wymiana czy usunięcie?
Przy samochodach ciężarowych decyzja jest prosta - WYMIENIAĆ
Spowodowane jest to tym, że mandat za wyłączenie AdBlue w samochodzie ciężarowym może sięgnąć nawet 20tyś. euro. W transporcie jest trochę inaczej niż w przypadku samochodów osobowych, ciężarówki muszą być nieskazitelne pod względem ekologii, ponieważ firmy transportowe są niestety traktowane jak przysłowiowe dojne krowy i każdy pretekst do nałożenia kary jest dobry.
Niektóre numery seryjne tłumików jakie mieliśmy okazje naprawiać: 20945110, 21583715, 21058558, 20945148, 21584332, 20950557, 20843772, 20920705, 20920600. 20920728, 7420920706, 7420920724, 20900166, 21364822, 21775801, 421570847, 20920707, 20920708, 20579348, 20579346, 20579349, 20726326, 7420899868, 20579347, 20579344, 7420894957, 7420579350, 7420579353, 7421583710, 20777980, 20745501, 21140051, 21669952, 74110043
Katalog produktów w linku poniżej: