Regeneracja DPF – konieczność czy zbędna przyjemność?

Każdy z nas spotkał się z pojęciem filtra cząstek stałych, inaczej zwanego DPF. Co to tak naprawdę jest i do czego służy? Czy część ta jest zużywana i można ją zregenerować? Jakie są koszty regeneracji i jak długo to trwa?

Filtr cząstek stałych jest to niezwykle ważna i kluczowa dla środowiska część naszego samochodu, którą bardzo często zaniedbujemy, a nawet celowo usuwamy. Niejednokrotnie każdemu z nas pojawiła się informacja na desce rozdzielczej o rozpoczęciu wypalania filtra DPF. Ten temat został szerzej omówiony w tym artykule (hiperłącze). Niestety mijające kilometry i kolejne procesy wypalania sadzy z filtra cząstek stałych powodują, że nasz filtr DPF najzwyczajniej w świecie zaczyna tracić swoje właściwości i z czasem wymaga profesjonalnej regeneracji lub wymiany na nowy.

Regeneracja filtra DPF powinna przebiegać jedynie w profesjonalnych i autoryzowanych zakładach, posiadających specjalne zaplecze technologiczne. Należy pamiętać, że filtr cząstek stałych zatrzymuje w sobie sadzę, którą trzeba odpowiednio zutylizować, a nie po prostu wyrzucić do śmieci. Drugą często stosowaną praktyką w amatorskich warsztatach jest używanie pół-środków, dających chwilowy efekt. Taką „sztuczką” jest np. przewiercenie filtra tak, aby wszystkie spaliny zaczęły „uciekać” przez zrobioną dziurę. Praktyka ta stosowana była w starszych samochodach, które nie posiadały tak rozbudowanej elektroniki. Wystarczyło, aby suma przekroju dziurek stanowiła około 80% średnicy otworu wylotowego filtra i komputer pokładowy pokazywał prawidłowe parametry. Wystarczyło 30 minut pracy z wiertarką, a można było policzyć jak za pełną regenerację. Oszustwo to na szczęście jest już rzadko spotykane, aczkolwiek nadal praktykowane.

Regenerację filtra cząstek stałych rozpoczynamy od sprawdzenia czy w ogóle posiadamy filtr w swoim samochodzie. Często zdarza się, że filtra po prostu nie ma, a dlaczego tak się dzieje, można przeczytać w tym artykule (hiperłącze). Drugim krokiem jest sprawdzenie stanu technicznego filtra, poszukując uszkodzeń zarówno mechanicznych jak i chemicznych. Warto wspomnieć, że nasz filtr może z zewnątrz wydawać się idealny, natomiast bez względu na stan zewnętrznej obudowy, przed zdiagnozowaniem filtra należy wyciągnąć jego wkład. Często zdarza się, że samochody ściągane z zachodu 90% swojego życia przejeździły na autostradach, gdzie zewnętrzna obudowa nie miała okazji się zniszczyć. Inaczej sprawa wygląda natomiast wewnątrz filtra cząsteczek stałych, gdzie każdy kilometr pozostawił ślad na wewnętrznym wkładzie filtra.

Jeżeli mamy pewność, że nasz filtr cząstek stałych nadaje się do regeneracji, zaślepiamy wszystkie otwory i umieszczamy go w maszynie, która działaniem przypomina dmuchawę do liści. „dmuchawa” ta usuwa przy pomocy wysokiego ciśnienia powietrza wszelkie zanieczyszczenia, które przez lata uzbierały się w naszym filtrze. Podczas regeneracji naszego filtra DPF, usuwa się również wszelkie złogi, czyli w uproszczeniu narastający na siebie brud i niechciane substancje. Jest to o tyle istotne w późniejszej eksploatacji, że gdyby pozostawić owe złogi, filtr nie nagrzewał by się równomiernie, a w skutku tego zacząłby pękać.

Dowiedz się więcej