Programowanie TCU, czyli tuning skrzyni biegów

Niemal wszystkie nowe samochody wyposażone są w automatyczne skrzynie biegów, oczywiście skrzynie manualne nadal są popularne ale powoli następuje ich kres bo niemal do każdego aktualnie zamawianego samochodu dokładany jest automat. Aktualnie produkowane automatyczne skrzynie biegów sterowane są niezależnymi komputerami(TCU) oznacza to, że nie sa kontorlowane przez sterownik zarzadzajacy praca silnika. W związku z czym zmiany np. przy chiptuningu które wykonujemy w ECU nie maja bezposredniego wplywu na prace skrzyni biegów. Wpływ jest pośredni, tz. poprzez zmianę momentu obrotowego i inna krzywa jej narastania skrzynia moze przestac pracowac prawidlow, poniewaz program w TCU przewidziany jest na seryjny zakres mocy i momentu obrotowego silnika. To nie jest tak, ze skrzynia nagle przestanie nam pracować. Nieprawidłowa praca to problem z przerzucaniem biegów w odpowiednim czasie, przeciąganie biegów i tym podobne anomalie. W przypadku małych silników i nie dużych mocy czy wartości momentu obrotowego często praca skrzyni biegow nie zmienia sie poniewaz seryjne nastawy sa wystarczajce to poradzenia sobie z większym momentem obrotowym.
Pomijając kwestie podnoszenia mocy i ewentualnej potrzeby korekty softu w TCU można powiedzieć, że nawet fabryczne oprogramowanie w seryjnych samochodach nie jest idealne. Skrzynie zmieniają biegi za późno albo za wcześnie i generalnie nie pracują tak płynnie jakby tego oczekiwali użytkownicy.
Bez znaczenia czy rozmawiamy o aucie po tuningu czy o samochodzie w pełni seryjnym to w każdym przypadku możemy poprawić komfort użytkowania auta z automatem oraz w pewnym stopniu wydłużyć żywotność skrzyni - szczególnie w przypadku samochodów modyfikowanych.