Jak wypalić DPF gdy pojawi się problem?

Pasywna regeneracja DPF

Każdy samochód wyposażony w silnik wysokoprężny wyprodukowany po 2002 roku powininen obowiązkowo posiadać zaawansowany system oczyszczania spalin zawierający filtr cząstek stałych DPF. W wyniku spalania paliwa w jednostkach diesla powstają niezwykle niebezpieczne dla środowiska naturalnego związki chemiczne. Zadaniem DPF jest przefiltrowanie spalin oraz zatrzymanie i dopalenie cząstek stałych wewnątrz filtra. W tłumiku znajduje się ceramiczny wkład, który ze względu na swoją konstrukcje wyłapuje a następnie pod wpływem wysokiej temperatury dopala stałe cząstki w środku. Efektem tych działań jest gromadzenie się popiołów, które nie ulegają ponownemu spaleniu. Filtr DPF zapełnia się, a jego objętość w przypadku samochodów osobowych obliczona jest na około 150 do 250 tys. km. Jeżeli samochód pokonuje głównie krótkie odcinki, ceramiczny wkład dpf nie ma kiedy uzyskać odpowiedniej temperatury do samoczynnego wypalenia cząstek stałych, zaczynają one się gromadzić wewnątrz, tym samym zmniejszając pojemność dla popiołów oraz przyspieszając jego zapchanie.

wypalanie dpf w trasie

Aktywna regeneracja DPF

Czym jest wymuszone wypalanie w trasie

Jednostka sterująca silnikiem ma wgrane oprogramowanie inicjujące aktywną regeneracje, czyli wypalanie DPF poprzez dodatkowy dotrysk paliwa. Większość pojazdów informuje o tym użytkownika w postaci kontrolki na desce rozdzielczej. Niektóre samochody nie wysyłają żadnych komunikatów, można ten proces zdiagnozować po podwyższonych obrotach na biegu jałowym oraz zwiększonym, chwilowym spalaniu. W trakcie trwania tego procesu nie powinno się wyłączać silnika, pozwalając tym samym na dokończenie aktywnej regeneracji filtra DPF. Zbyt częste przerywanie wypalania DPF skutkuje zapchaniem filtra, które może być powodem różnych usterek silnika lub jego podzespołów. Głównym problemem powodującym przedwczesne zużycie filtrów DPF jest niewłaściwa eksploatacja samochodu, pokonywane tylko krótkie odcinki oraz nadmierne przerywanie procesu wypalania filtra DPF.

Samodzielne wypalanie DPF?

Przed podjęciem decyzji o regeneracji swojego filtra DPF lub inicjacji jego wypalenia za pomocą interfejsu diagnostycznego, warto spróbować wymusić regenerację aktywną odpowiednią jazdą. Komputer silnika najczęściej podejmuje decyzję o rozpoczęciu wypalania w momencie kiedy występują odpowiednie do tego warunki. Najbardziej sprzyjającymi okolicznościami jest nieprzerwana jazda ze stałą prędkością obrotową na wysokości około 2500 - 2800 obr. / min. Po krótkiej chwili komputer powinien poinformować nas kontrolką o rozpoczętym procesie regeneracji, jeżeli nasz samochód nie posiada takiej opcji, można zauważyć dość znaczne podniesienie chwilowego zużycia paliwa, zmieniony dźwięk silnika, czy odobine biało-niebieskiego dymu za samochodem.

Proces aktywnej regeneracji nie zainicjuje się, jeżeli zapełnienie sadzy wewnątrz będzie na tyle wysokie, iż dojdzie do wystąpienia ryzyka zapłonu. Komputer ocenia stan zapełnienia na podstawie zamontowanych czujników różnicy ciśnień. Jeżeli pojazd nie inicjuje wypalania dpf, a przy tym jest odczuwalny znaczny spadek mocy, doradzamy udać się do serwisu w celu zdiagnozowania usterki. BYc może filtr DPF ma w sobie tak dużo popiołów, że jego przepustowość, a przez to przepływ spalin są ograniczone. Niestety samochody z filtrami DPF, to w wielu przypadkach samochody "specjalnej troski" i trzeba nauczyć się użytkowania takiego pojazdu. Uzytkownik musi umieć zaobserwować wypalanie DPF, dzięki czemu ograniczy ryzyko ewentualnych problemów do minimum.

Zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą na wypalanie serwisowe DPF

Aktywna Regeneracja DPF